Thursday 11 January 2024

Muzik o muzik...

 


Hari ini kau datang sayang ,

Tersenyum buatku girang,

Kau hias dirimu ,

membuat hati bertambah sayang,


Tapi wajahmu semalam muram,

Mengapa dewi mengapa,

Mungkinkah aku bersalah,

Cubalah dewi nyatakan,


Jangan dewi jangan begitu,

Senyum2 lah selalu,

Manis ,riang ,wajah bertambah jelita.


Haha haha ,   

"Siapa yang menyanyi lagu tu tadi?

Tanya sepupu lelaki kami,"Mereka dari Taiping, balik bercuti di kampong"

Abang Halid marah..Katanya " macam lelaki " (adoi teringat...Abg Halidpon dah pergi)

Sebenarnya, J.Mizan yang ikut suara orang perempuan...hihi


Hihihi...Aku teringat...aku anak mak yang kuat menyanyi masatu...

Saudara perempuan kami ada 6 orang tak pandai nyanyi sangat ,ikut tune tak tepat.,..aku, kiranya, ok la

 jugak ..hahaha Eni! Eni!...kelakar hang....


Masa sekolah rendah aku dan beberapa orang kawan terpilih jadi wakil pi nyaji di Sekolah Kebangsaan Yong Hwa, Lenggong.    Lagu "Mubibbah" 


Aku masa kecik2 naik ja  atas tikar sembahyang masa nak pakai telekung, keluar dari mulutku lagu..

Habistu,  kena tegur," Apa ni nak solat keluar lagu? orang Astaghfar ke, Selawat ke" Dia nyanyi...

Langsung pastu aku berubah...Nasib aku boleh berubah...kikiki


Masa di maktab , Sessi Muzik. Pensyarah kami Jamaluddin Bin Saa.( Kuat Ugama Pensyarah ini,

 Meskipon ngajar muzik) 

Maka, adalah Sessi Ujian Nyanyian.  Baca not lagu.   

Bermacam2 lagu ada...Lagu2 cinta, Lagu Jiwang2, Lagu keagamaan,...Panjang2 lagu2 yang di beri...haha ha ha ..

Tiba giliran aku nyanyi...setelah ramai yg nyanyi lagu Jiwang2...Aku pilih lagu ni....

"Lompat si katak lompat, 

Lompatlah tinggi, tinggi,

Cepatlah adik Cepat,

Cepat bangun Pagi2"

"Kelakar berbunyi gelak satu ouditorium"  Mereka terkejut,  Kak No nyanyi "Lompat Si Katak Lompat"

Pensyarah pon turut gelak sama bila orang2 lain gelak.

Sessi result...

Markahku tinggi  sebab ikut not yang betul...Kikiki....Kenangan yg tak boleh aku

 lupakan....Kelakar sangat...Tu sebab aku letak  blogku ni dgn lagu...Kadang2 aku buka aku dengar..

Setelah setahun mengajar di Sekolah Rendah ..Pita suaraku rosak....Suaraku tak segermersik dahulu lagi...Lepas tu lagu2 Ela ja sesuai...hihi...

Bye dulu...Nak dhuha jap...Ni masa anak unta menggeliat

 kepanasan pagi....Waktu afdhal..Assalamualaikum!







No comments:

Post a Comment