Saturday 21 September 2024

Meningkatkan ketakwaan kepada Allah ,

 

Menginsafi diri ,marilah kita meningkatkan ketakwaan kepada Allah. dengan menunaikan segala titah perintahnya ,mengelakkan segala larangannya..  

Saidina Ali RA berkata:  Takwa itu terangkum padanya 4 perkara, 
1)    Merasa takut dan gerun kepada Allah yang Maha Mulia lagi Maha Perkasa, 
2)   Beramal dengan apa yang terkandung dalam Al Quranul Karim yang diturunkan kerpada                     Nabinya Muhammad SAW,, 
3)    Redho dengan rezeki Allah sekalipon sedikit.
4)    Terakhir hendaklah membuat persediaan untuk bekalan ke akhirat kita ini, sebanyak2nya dengan melakukan amalan2 soleh, memantapkan keimanan dan aqidah dan dengan cara itulah ia menjadi bekalan kepada amalkan soleh kita ke hari akhirat yang dinyatakan oleh Allah.

  Hari yang tak mungkin memberi manfaat harta benda dan anak pinak, Semoga  kita mengadap Allah dengan hati yang sejahtera"

Tajuk Khutbah kami pada hari ini adalah berkait rapat apa yang menjadi hak kepada anak2 kita dan keluarga kita.  Tinggalkan harta kepada anak2 kita...sepeninggalan kita.   Anak2 walaupon di perkaya dengan harta kemewahan kita mesti memberi mereka perasaan kasih sayang dan kita perlu menjaga emosi dan harga diri mereka dan hak2 anak2 itu janganlah dientengkan secara tidak sedar... Akhirnya Nafsi nafsi... Zaman sekarang di sebut menternak anak bukan mentarbiah anak2...Masa kita tidak kita berikan kepada yg hak atas kita...kita tak selesaikan urusan harian kita maka terabailah keperihatinan terhadap anak...

Anak2 melihat saling celupar mulut ibubapa dengan  pergaduhan ibubapanya..anak2 akan menjadi tersiksa nafsunya malah menyiksa satu hari nanti memiliki sikap ini dari  ibubapa mereka dan bila mereka melihat keluarga yang terpimpin  sangat2 tersiksa jiwa dan mereka akan mendera orang lain.

Abdullah bin Umar "  Kamu adalah pengembala kamu akan di tanya...anak2 kita adalah ladang pahala kita di akhirat,  jika anak menjadi soleh...akan sampai doa mereka kpd kita..walau kita telah di perkuburan , kita tetap mendapat doa dari anak2 yang soleh.

" Apabila anak adam itu meninggal...maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkatra. " 
Hadith yang termashur. 
1)    Sedekah jariah
2)    Ilmu yang di tinggalkan dan anak2 yang soleh yang mendoakan keopada kedua ibu bapanya.
      Rasullah menasihatkan sahabatnya Abu Dardak":  Sesungguhnya bagi Tuhan kamu ada Hak dan untuk diri kamu ada hak dan untuk keluarga kamu pon ada hak...Isteri kamu ada hak..anak2mu ada hak...Tunaikan hak2 mereka...Bawa anak2 kita  cari kuliah dhuha...belajar....sedekah duit dlm tabung masjid lepas ityu anak dapat kasih sayang dan sedekah kita dpt mengajar mereka dlm peribadi anak..anak akan berkata ayahku sangat 2 teristimewa..Mereka belajar dpd sikap pemurah si ayah....
Kita gambar kan kepada anak2 kita tentang sedekah...Dalam berinteraksi kita pamirkan akhlak yang baik...JANGAN KITA PAMERKAN AKHLAK YANG KOTOR DAN RAKUS..":
BAGI KAMU AKHLAK  RASULULLAH ITU  IKUTAN .. MENJADI IKUTAN DAN AKHLAK YANG BAIK, BAGI  MEREKA YANG SENTIASA MENGHARAPKAN DPD ALLAH DAN HARI AKHIRAT ,MEREKA YG BANYAK BERZIKIR DAN MENYEBUT NAMA  ALLAH'"

AYAT: " WAL ASR"..
DEMI MASA... SESUNGGUHNYA MANUSIA BERADA DALAM KERUGIAN KECUALI MEREKA YG BENAR2 BERIMAN DAN BERAMAL  DAN MEREKA YANG BANYAK MELAKUKAN AMALAN2 SOLEH DAN MEREKA YANG SALING PESAN MEMESAN DENGAN KEBENARAN DAN MEREKA YANG SALING PESAN MEMESAN DENGAN KESABARAN"

No comments:

Post a Comment

Meningkatkan ketakwaan kepada Allah ,

  Menginsafi diri ,marilah kita meningkatkan ketakwaan kepada Allah. dengan menunaikan segala titah perintahnya ,mengelakkan segala larangan...